Există tratament pentru parodontoză?

Parodontoza este inflamația țesuturilor care au rol în susținerea dintelui și anume: gingia, osul și ligamentul periodontal.

Boala parodontală apare ca urmare a dezechilibrului (disbioza) produs între bacteriile comensale, aflate în mod normal la nivelul cavității bucale si cele parodontopatogene, agresive, care devin majoritare.

Există o serie de factori care favorizează progresia bolii parodontale: fumatul, tartrul dentar, inghesuirile dentare, cariile netratate, edentațiile, boli sistemice precum diabetul zaharat, tulburări endocrine, deficitul imun, factorul genetic.

Tratamentul bolii parodontale constă în:

– Îndepărtarea factorilor ce retenționează placa microbiană și a resturilor alimentare precum:  lucrări protetice largi și incorect adaptate, a obturațiilor debordante și nefinisate, tratamentul proceselor carioase.

– învățăm pacientul cum și ce să folosească pentru a îndepărta eficient bacteriilor parodontopatogene: ața dentară, apa de gură, periuțele interdentare, dușul bucal.

-detartraj subgingival cu anse speciale folosite in parodontologie.

-parodontometria : metoda clinică nedureroasă prin care se măsoară adâncimea pungilor parodontale, retracția gingivală și mobilitatea dentară. Aceste date  se notează în fișa parodontală a pacientului.

-SRP- se elimina conținutul microbian al pungii parodontale, astfel inflamația se va remite iar progresia bolii parodontale va fi sub control. Intervenția se face fără durere, sub anestezie locală, doar la dintele afectat.

-Chirurgia parodontala minim invaziva permite regenerarea parodonțiului prin aplicarea de grefe osoase, proteine matriceale de smalț (Emdogain) si membrane in funcție de indicația terapeutică.

-Imobilizarea dinților parodontotici redistribuie forțele pe mai mulți dinți si protejează dinții bolnavi. Imobilizarea oprește tendința de migrare a dinților parodontotici mobili.

-Dispensarizare. Parodontoza este o afecțiune cronică, ce necesită controale periodice ca orice altă boală cronică, pentru a preveni recidiva.

Boala parodontală se tratează, atunci când pacientul nu se prezintă într-un stadiu tardiv, iar prin tratament parodontal dinții sunt menținuți pe arcadă timp îndelungat. Beneficiul pacientului este că dinții naturali sunt păstrați, pacientul îi folosește fără durere iar investiția în proteze sau implanturi poate fi evitată.